10 Tips för att komma över sin ridrädsla


Man ska definitivt ha respekt för 500 kilos hästar, men det ska vara kul att rida och vara i stallet! Ibland händer saker som gör att man blir rädd. Det kan vara en av ramling eller en annan olycka som upplevs traumatisk för ryttaren som skapar ridrädsla.

När du rider med ridrädsla sitter du på hästryggen och väntar på att något ska hända. Hästen känner din osäkerhet och blir själv spänd och rädd. Plötsligt är vi fast i den onda cirkeln och det är viktigt att bryta den, vilket går med bearbetning. Det gamla ordspråket ”get back in the saddle” är inte alltid rätt tillvägagångsätt för alla ryttare, utan kan till och med försämra upplevelsen för vissa.

När du ska komma över din ridrädsla behöver du lära om den förknippade känslan av ångest och oro till lycka och extas. På så vis kan du gradvis närma dig sadeln igen samtidigt som det känns bra i kroppen. Här kommer tio tips för att komma över sin ridrädsla!

Läs även: Ridning för nybörjare

Hur ridrädsla kan visa sig

Ridrädsla kan utspelas på många olika vis. Några av de vanligaste sätten är:

  • Undvikande – du undviker att rida och prioriterar annat. Du hittar på ursäkter för varför du inte kan rida. Det är snö, det blåser, för många i ridhuset osv.
  • Perfektionism – du vill inte rida om du inte kan göra det ”perfekt” och är rädd för att göra misstag.

Det är vanligt att rädslan känns både psykiskt och fysiskt. Du känner dig orolig och uppleva en känsla i magen, illamående, snabba hjärtslag, tryck över bröstet, andningssvårigheter, spända muskler, skakningar i kroppen eller en snurrande känsla i huvudet.

Som tur är går det att bota sin ridrädsla. Att komma över sin ridrädsla är olika lätt eller svårt för olika människor. Det kan ta lång tid, fler år, eller gå över på bara någon minut. Men det minsta du kan göra är att prova!

Läs även: 6 Bästa hästraserna för nybörjare

1. Analysera ditt utgångsläge

Första steget i att bli av med sin ridrädsla är genom att analysera, kartlägga och acceptera utgångsläget. Många som fått en rädsla för att rida förnekar det och hittar istället på ursäkter till varför de inte kan rida. Gör en beteendeanalys på dig själv för att förstå anledningen till din rädsla genom att kartlägga följande punkter:

  • Vad är det som utlöser rädslan? Är det att rida? Att tänka på att rida? Att vara i stallet?
  • Hur påverkas ditt beteende? Vad gör du när du är rädd? Vad händer i din kropp? Vilka symtom känner du?
  • Vilken konsekvens ger rädslan? Både på lång och kort sikt.

Utifrån den data du samlat på dig av att ställa och besvara ovanstående frågor är det nu dags att göra en förändring och bli av med sin ridrädsla!

2. Tro inte på dina tankar

Om du har svårt att vända dina rädda känslor till spänning och extas kan du istället välja att inte tro på dina tankar. Den där rösten som berättar för dig allting som kan gå fel, varför du inte kan lita på din häst, att du inte är en tillräckligt bra ryttare – det är inte sant utan bara en försvarsmekanism du använder.

Ju mer du väljer att inte tro på rösten i ditt huvud, ju mindre kraft har den. När du märker att den kommer och vill trycka ner dig säg STOPP och låt inte tankarna kom åt dig.

Lägg märke till vilka tankar du tänker innan rösten i huvudet kommer. På så vis kan du förebygga att tankarna kommer. Till exempel om du blir triggad av att se andra rida kan du istället fokusera på din egna ridning och jobba med att det inte finns någon anledning till att jämföra sig med andra.

3. Ifrågasätt dina tankar

Det är lätt att tro på sina tankar utan att ens fråga om de är rättfärdigade. Om inte tankarna är baserade på hårda fakta utan på rädslor och mänskliga upplevelser kan svaret vara NEJ – tankarna är inte sanna.

Tankarna du tänker som ”min häst kommer skena med mig” eller ”jag är inte duktig nog” är falska. Du kan omöjligt veta vad som faktiskt kommer ske, vad andra människor tänker eller hur de definierar din ridning. Dina tankar vill skydda dig mot något som du någon gång känt obehag av. Det betyder absolut inte att tanken är sann.

Läs även: Är ridning farligt? (7 Tips för säkrare ridning)

4. Bryt ner problemet

Separera på din tanke och den objektiva sanningen genom att plocka isär problemet. På så vis kan du bryta en negativ tanke och istället få spinn på en positiv tanke.

Om din tanke är ”min häst blir skrämd hela tiden och kommer skena med mig” byt ut tanken till en verklig situation där hästen skrämts tex ”min häst blev skrämd en gång av att någon öppnade dörren i ridhuset”.

När du brutit ner problemet kan du hitta en lösning på de specifika problemet. I det här fallet kanske lösningen är att sätta upp en lapp på ridhusdörren eller bestämma en regel kring vad som gäller när man kliver in i ridhuset. Det kan också vara att jobba med problemet och lära hästen att slappna av trots att någon öppnar dörren i ridhuset.

Fokusera på lösningen snarare än på problemet i sig.

5. Var inte rädd för att vara rädd

Det kan låta lite märkligt. Men alla människor är rädda för någonting. Det är en naturlig respons som hjälpt oss överleva i miljontals år. Utan rädsla för rovdjur hade vi dött ut för längesen!

Rädsla går att hantera och kontrollera på olika sätt – den kan till och med nyttjas som en stor resurs när vi lär oss att använda den. Rädsla är en känsla, precis som att vara glad eller ledsen. Många människor tolkar dock rädsla som något farligt som bör undvikas, men så är inte fallet eftersom våra rädslor inte längre är livshotande.

6. Omvandla rädsla till spänning och extas

Hormonerna som producerar rädsla och lycka är nästintill likadana. Föreställ dig hur det känns när adrenalinet rusar när du gör något som är otroligt upphetsande och roligt, som till exempel åka berg- och dalbana eller busa med kompisar en sommarkväll.

Skillnaden mellan den lyckliga exalterade känslan och rädsla är rent biologisk minimal. Du kan därför välja att se din rädsla som något spännande och roligt istället. Hur då undrar du? Genom att säga det till dig själv så många gånger att det tillslut blir sant.

Att undvika ridning för att det känns tryggare att låta bli leder till ett inrutat och säkert liv utan entusiasm och spänning. Ovanliga händelser kan tolkas som rädsla istället för en nyfikenhet som genererar glädje.

7. Sluta vara självkritisk

Var inte för hård mot dig själv. Ingen är perfekt och ingenting behöver vara perfekt. Vem är det som bestämmer vad perfekt är?

Det viktigaste är att du har kul, njuter av ditt liv och din tid i sadeln. Gör så gott du kan och njut av alla känslor en ridtur ger. Spänning, extas, visdom, nyfikenhet, samspel, utveckling och glädje. Att tycka det man gör är kul kommer vara bästa sättet att lära sig mer. Låt belöningen ligga i utförandet. Det är kul att utmana sina rädslor. Det är kul att rida.

Acceptera redan innan att saker inte alltid går som planerat så minimerar du risken för att bli besviken när du möter på motstånd. Misslyckanden och motstånd är en del av processen. Det viktiga är att du inte ger upp. Du kommer växa av att fortsätta trots att det var läskigt.

8. Du har gjort det förut och du kan göra det igen

Du har övervunnit din rädsla förut, många gånger. Tänk efter… allting har du gjort en första gång, även saker som idag känns helt naturliga och vardagliga.

Någon gång har du ramlat med cykeln. Det gjorde förmodligen ont och var inte en trevlig upplevelse. Beroende på hur du tolkade den (rädsla eller extas) har du ändå överkommit din rädsla med tanke på att du kanske kan cykla idag. Det samma gäller med ridningen.

Du har gjort så många saker som kan ha känts läskiga vid start. Lärt dig gå, cykla, simma, träffa en partner, börjat skolan osv. Vi lär oss av våra erfarenheter och genom att utsätta oss för något nog många gånger kommer det kännas mindre läskigt för varje gång.

9. Ta små steg

För att överkomma din rädsla behöver du ha en plan med genomförbara mål. Att sätta sig direkt i sadeln och hoppa över höga hinder efter att ramlat av och blivit skräckslagen fungerar inte för alla.

Efter att ha brutit ner problemet (punkt 4) kan du göra en plan för att lösa problemet som orsakat din ridrädsla. Ta små steg så att processen inte känns överväldigad och ogenomförbar eftersom det kan skrämma dig ännu mer.

Använd din steg för steg plan och ta gärna hjälp av en tränare eller en vuxen som du litar på för att känna ytterligare trygghet.

När du rider och det känns otäckt kan det vara skönt att tänka:

  • Jag märker att jag blir rädd, det är inte konstigt eftersom min kropp har lärt sig att det är otäckt, men den har lärt fel och nu ska jag lära om.
  • Jag kan, jag kan, jag kan.
  • Jag kan kontrollera/bestämma hur jag känner just nu, och just nu bestämmer jag att jag ska vara lugn och inte vara rädd.

10. Ta din tid och ha tålamod

Du har ingen tidspress på dig. Bygg upp ditt ridförtroende igen genom positiva upplevelse. Hur stort eller litet steg är spelar ingen roll. Det viktigaste är att du försöker. Lycka till!

Felice

Mitt namn är Felice Thuresson och jag har startat den här bloggen för att hjälpa dig med dina hästrelaterade frågor. Hoppas du finner mitt inlägg till någon hjälp & tack för ditt besök!

Nyligen Tillagda Inlägg

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]