5 Ridövningar Med Bommar


Att rida med bommar är en god ide för att hålla hästen intresserad och alert då många hästar tycker det är kul att jobba med bommar. Vilken övning med bommar du ska rida med din häst beror helt på syftet och vad just ni behöver öva på.

Därför har vi skrivit ihop 6 olika ridövningar med bommar, för att du ska hitta någon som passar just ditt ridpass.

I övningarna nedan tränar ekipaget med hjälp av bommar upp: lydnad, följsamhet, kommunikation, rytm och lösgjordhet genom tempoväxlingar, halvhalter, galoppombyten och förflyttningar.

1. Travbommar på volt

Syfte: Travbommar på volt är en bra övning för att få hästen lösgjord, reglerbar och alert. Beroende på vart på bommarna ekipaget rider blir avståndet mellan bommarna olika långt, vilket gör att hästen behöver vara lyhörd på ryttarens hjälper.

Utförande:

  1. Placera ut 3-5 bommar på volten med ca 1,1-1,2 meters avstånd från mitten av bommen.
  2. Rid i trav på 20 meters volten.
  3. Vänd in på bommarna genom att svänga med yttersidan, tryck ytter tygel mot hästens hals och håll om med ytter skänkel.
  4. Forma hästen för innerskänkel.
  5. Reglera avståndet på hästens steg genom att sitta upp i sadeln och korta tygeln för att korta hästens steg, rid fram med sätet och ta fram handen för att länga hästens steg.
  6. Följ med hästen när den travar över bommarna.
  7. Fortsätt vända hästen för ytterhjälperna efter bommarna.

Avstånd: 1,1-1,2 meter mellan mitten av bommarna

2. Slalom med bommar

Syfte: Övningen är lösgörande för hästen och stärker kommunikationen mellan häst och ryttare. Ryttare tvingas renodla sina hjälper för att få hästen att spåra i svängarna genom att forma hästen för innerskänkeln.

Utförande:

  1. Rid övningen i trav från valfritt varv.
  2. Rid mjuka mindre bågar, tänk ”slalom”, utan att gena över bommarna.
  3. Rid hästen rakt över bommarna, på mitten av varje bom.
  4. Hästen ska slappna av och trava genom hela kroppen över bommarna och i bågarna.
  5. Forma hästen i bågarna genom att trycka till med innerskänkel, leda med innertygel och stötta upp med yttersidan.
  6. På långsidan kan du variera med tempoväxlingar, öppna, sluta eller lägga in halter – så att hästen inte stänger av och blir ouppmärksam.
  7. Rid övningen i båda varven.

Avstånd: Slalomkonernas avstånd skall vara ca 9 meter. Avståndet mellan travbommarna skall vara ca 1,1 meter för storhäst. Dra av 1 dm per kategori om du rider ponny.

  • Travbommar storhäst: 1,1 meter
  • Travbommar D-ponny: 1 meter
  • Travbommar C-ponny: 0,9 meter
  • Travbommar B-ponny: 0,8 meter
  • Travbommar A-ponny: 0,7 neter

3. 22 meter mellan galoppbommar

Syfte: Med hjälp av galoppbommar lär du känna din häst galopp och får hjälp med att hitta rytmen. Det är inte en övning för gröna hästar, eftersom det kräver att hästen kan galoppera balanserat. Hästen bör kunna göra hörnpasseringar och galoppera i balans på stora mittvolten innan hästen tillämpas denna övning.

Utförande:

  1. Var noga med vägen när du galopperar över bommarna på diagonalen.
  2. Räkna antalet steg mellan bommarna (22 meter). Det finns plats för alternativ, så hitta det antal språng som känns mest naturligt för din häst. (runt 5 språng för storhäst)
  3. Sitt upp för att minska hästens steg samtidigt som du håller om med skänklarna och stödjer upp hästen med låga sträckta tyglar.
  4. Släpp efter lite på handen genom att förflytta handen lite mot hästen öra samtidigt som du skänklar på med skänkeln för att länga hästens galoppsprång.
  5. Tänk på att alla galoppsprång ska helst bli lika långa, försök därför att hitta takten.
  6. När 22 meterssträckan ”sitter” fortsätt över de tre galoppbommarna och oxern, med så jämn galopp som möjligt.
  7. Tänk på att hålla galoppen aktiv i galoppsträckorna genom att rida med säte och skänkel. Känn hur hästen bjuder fram till handen.

Ryttarens.se bästa tips för att utveckla din ridning

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Kjell & Company

Genom att filma och analysera din ridning både på träning och tävling kommer du att utvecklas som ryttare. Kolla gärna på filmen i slowmotion, antigen själv eller tillsammans med din tränare. Analysera följande punkter för att se om du kan göra någon förbättring:

  1. Hur är din sits, inverkan och hållning? Här kan du läsa vad du behöver tänka på i din hopposition.
  2. Går hästen fram för skänkeln? Här kan du läsa mer om framåtbjudning.
  3. Vad kan du göra annorlunda/öva på till nästa ridpass?

Idag har de flesta möjlighet att filma sin ridning med mobilkamera. Här är tre tips för att optimera dina ridfilmer.

  1. Se till att hålla din telefon laddad i stallet, på träning och tävling med hjälp av en Powerbank.
  2. Håll kvalitén hög på filmen trots avståndet från läktaren med hjälp av ett objektiv till mobilkameran.
  3. Fäst din mobil på läktaren för att filma dig när du rider ensam med hjälp av ett stativ.

Avstånd: Avståndet mellan de två bommarna är 22 meter, vilket blir ca 5 galoppsprång för storhäst. Avståndet mellan galoppbommarna samt galoppbommarna till oxer är ca 3-3,1 meter för storhäst.

  • Galoppbommar storhäst: ca 3 meter
  • Galoppbommar D-ponny: ca 2,8 meter
  • Galoppbommar C-ponny: ca 2,6 meter
  • Galoppbommar B-ponny: ca 2,4 meter
  • Galoppbommar A-ponny: ca 2,2 meter

4. Upphöjda travbommar

Syfte: Syftet med de upphöjda travbommarna är att få hästen lydig och lösgjord. Övningen tränar även hästens takt, koordinationsförmåga och uppmärksamhet.

Övningen är gymnastiserande och får hästen att aktivera sina bakben och arbeta genom sin rygg. Dessutom tränar den hästens takt, koordinations förmåga och uppmärksamhet.

Utförande:

  1. Rid över bomserien med 3-4 bommar på böjt eller rakt spår med ca 1-1,10 meter mellan bommarna.
  2. Variera gärna längden mellan bommarna från 1 meter till 1,20 meter per serie. Detta gör att hästen får öva på att länga och korta stegen.
  3. Anpassa din ridning och inverkan beroende på avståndet mellan bommarna genom att rida fram mer vid längre avstånd, och korta tygeln och rid lätt snabbare för att minska hästens steglängd.

För ponny kortas avstånden med ca 1 dm mellan bommarna. 

När övningen känns bra är det dags att lägga upp bommarna, varannan höger och varannan vänster på sockerbitarnas lägsta sida.

Kom ihåg att rida övningen från båda hållen om du rider på böjt spår.

5. Bommar för galoppombyten

Syfte: Syftet med bommarna på medellinjen är att hjälpa hästen byta galopp över dem.

Övningen rids i galopp, om du vill veta hur man fattar galopp kan du läsa mer om det här. Övningen kräver att hästen är lydig och har framåtbjudning. Du kan läsa mer om hur du får hästen att gå fram för skänkeln här.

Utförande:

  1. Rid övningen i valfritt varv i galopp.
  2. Tänk på att hästen måste gå fram för skänkeln och vara lydig.
  3. Rid in på en 15 meters volt genom att vända med ytterhjälperna samtidigt som du formar hästen för den nya innerskänkeln.
  4. Sitt rakt i sadeln.
  5. Rid rakt över bommen.
  6. Över bommen trycker du till med nya innerskänkeln och flyttar bak ytterskänkeln.
  7. Led hästen åt det hållet som den ska landa i, samtidigt som du trycker på hästens hals/bog med ytterhanden.
  8. Fortsätt att rida hästen i det nya varvet på en ny 15 metersvolt och upprepa.

När hästen byter utan problem kan du prova att plocka bort mittenbommen och göra ett rent byte över den.

Lycka till med dina nya bomövningar!

Mer övningar:

Vill du läsa mer om grunderna i ridning? Här kan du läsa mer om grunderna, säkerhet och vanliga misstag.

Stärka hästens bakdel

Hoppning

Dressyr

Beteende/Lydnad

Longering

Utomhus

Nybörjare

Felice

Mitt namn är Felice Thuresson och jag har startat den här bloggen för att hjälpa dig med dina hästrelaterade frågor. Hoppas du finner mitt inlägg till någon hjälp & tack för ditt besök!

Nyligen Tillagda Inlägg