6 Ridövningar Till Uppvärmning


Det är viktigt att värma upp hästen ordentligt innan ridpasset. Både för att få en hållbar häst som är frisk och håller i många år, men också för att skapa goda förutsättningar för ridpasset.

Vilken gångart som passar bäst att värma upp i varierar från häst till häst. Oavsett vilken gångart du väljer att värma upp i är det viktigt att skritta fram hästen ordentligt innan du påbörjar det lösgörande arbetet, för att minska risken för skador. Här kan du läsa om mer övningar att göra i skritt.

Uppvärmningen är en viktig del av ridpasset. Hur länge du behöver värma upp och hur långt ett ridpass ska vara kan du läsa mer om här.

Här kommer 6 övningar till uppvärmningen:

  1. Ridning innanför spåret
  2. ”Glasstruten” – plocka upp yttersidan
  3. Övergångar
  4. Tempoväxlingar
  5. Galoppökning på långsidan
  6. Serpentinbågar för mjukare sidor

1. Ridning innanför spåret

Ridning innanför fyrkantspåret kan kompletteras med att rida snett igenom, stora volter och serpentinbågar för att hålla hästen sysselsatt.

Syfte:

Syftet med övningen är att hästen ska bli varm i kroppen & rakriktad. Hästen ska inte trycka ut ytterbogen och ”klättra på väggarna”.

Utförande:

Börja med att värma upp din häst på långa tyglar i skritt.

Genom att rida innanför fyrkantspåret övar du på att rak rikta hästen och få den stödja på ytterhjälperna. Det är vanligt att hästar trycker bogen ut mot väggarna och blir ojämna, något du kan träna bort genom att bara hålla dig från spåret.

För att förstärka övningen ytterligare kan du till och med rida hästen innanför spåret lätt ställd utåt, för att verkligen få in ytterbogen. Detta går att göra i uppvärmningen, även på långa tyglar.

2. ”Glasstruten” – plocka upp yttersidan

Glasstruten är en utmärkt övning att värma upp med då den både fångar upp hästens yttersida – vilket gör att hästen sätter bakbenen under sig och arbetar korrekt med bakben och rygg, skapar framåtbjudning, samt formar och lösgör innersidan.

Syfte:

Få hästen att arbeta korrekt med bakbenen, lösgöra bogarna och skapa framåtbjudning.

Utförande:

Glasstruten är en övning med tre primära moment.

  1. Plocka upp yttersidan i vändningen. Genom att vända hästen för ytterskänkel och yttertygel skapar du ”struten på glassen”. Här behöver hästen trampa med bakbenen för att få med sig och vända framdelen.
  2. Skapa framåtbjudning. Direkt efter vändningen i ”struten” är det dags att rakrikta hästen några steg och rida den tydligt framåt. Om övningen görs korrekt är hästen rakriktad efter vändningen vilket i sig skapar framåtbjudning. Fånga upp bjudningen i handen och känn hur hästen är mellan hand och skänkel inför sista momentet.
  3. Lösgör bogar och nacke. I glasstrutens runda del är det dags att forma hästen för innerskänkel. Led hästen inåt genom att vrida innerhandens tumme inåt samtidigt som du skänklar på med innerskänkel. Var noga med att inte tappa yttersidan genom att ha en sträck yttertygel och stadig ytterskänkel under hela momentet.

Ryttarens.se bästa tips för att utveckla din ridning

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Kjell & Company

Genom att filma och analysera din ridning både på träning och tävling kommer du att utvecklas som ryttare. Kolla gärna på filmen i slowmotion, antigen själv eller tillsammans med din tränare. Analysera följande punkter för att se om du kan göra någon förbättring:

  1. Hur är din sits, inverkan och hållning? Här kan du läsa vad du behöver tänka på i din hopposition.
  2. Går hästen fram för skänkeln? Här kan du läsa mer om framåtbjudning.
  3. Vad kan du göra annorlunda/öva på till nästa ridpass?

Idag har de flesta möjlighet att filma sin ridning med mobilkamera. Här är tre tips för att optimera dina ridfilmer.

  1. Se till att hålla din telefon laddad i stallet, på träning och tävling med hjälp av en Powerbank.
  2. Håll kvalitén hög på filmen trots avståndet från läktaren med hjälp av ett objektiv till mobilkameran.
  3. Fäst din mobil på läktaren för att filma dig när du rider ensam med hjälp av ett stativ.

3. Övergångar

Övergångar i alla dess former är perfekts att använda i sin uppvärmning. Övergångar är bra för att få hästen lyhörd, alert, aktivera bakbenen och för att skapa framåtbjudning.

Syfte:

Syftet med att rida övergångar är att stärka hästens bakben genom att samla hästen innan och genom övergången. På köpet kommer du att få en lydig och uppmärksam häst om du tränar mycket övergångar. Övergångar går att variera på otroligt många olika sätt, vilket gör att hästar inte tröttnar på övningen eller lär sig den utan till.

Utförande:

Det finns många sätt att rida övergångar. Du kan kombinera de tre gångarterna skritt, trav och galopp precis som du vill. Det viktiga när du rider övergångar är att du planerar din ridning, så att du inte låter det bli en gångart, utan rider för den gångarten du planerar.

Övergångar kan ridas både i ridhus, paddock, på en äng, åker eller ute i skogen. Det är bara underlaget som sätter gränserna. Se till att rida på relativt jämnt underlag, eftersom hästen behöver rikta mycket uppmärksamhet till ridningen.

För att rida en bra övergång krävs det att din häst har bjudning framåt, så att den kan smala sig och på så sätt sätta sina bakben under sig. Du kan läsa mer om framåtbjudning här. Som ryttare behöver du ha en bra timing, en drivande skänkel och en känslig hand för att få till de perfekta övergångarna.

4. Tempoväxlingar

Tempoväxlingar i olika former är bra att utföra under hästens uppvärmning. Tempoväxlingar, likt övergångar, gör hästen alert, uppmärksam och lydig.

Syfte:

Syftet med övningen tempoväxlingar är att få hästen alert, uppmärksam och lydig. Det är ett roligt och effektivt sätt att jogga igång och värma upp inför ridpassets arbete.

Utförande:

Tempoväxlingar går att rida på olika visa, det är endast fantasin som sätter gränserna. Här kommer ett förslag på tempoväxlingar som passar som uppvärmning då övningen består av stora vägar som inte kräver att hästen är samlad ännu.

  1. Rid i valfri gångart på fyrkansspåret.
  2. Vid mitten av långsidan (bokstaven E) gör du en halvhalt och samlar hästen i valfri gångart ca 4-5 steg.
  3. Rid sedan tydligt framåt och läng stegen.
  4. Rid framåt i hörnet för att aktivera hästens bakben.
  5. Vid mitten av kortsidan (bokstaven A) gör du en halvhalt och rider några steg i samlad valfri gångart.
  6. Rid framåt i hörnet för att aktivera hästens bakben.
  7. Rid framåt ur hörnet och vänd snett igenom.
  8. Vid medellinjen gör du en halvhalt och rider samlat några steg i valfri gångart.
  9. Rid framåt tills du kommer ut vid väggen (bokstaven E)
  10. Ta hjälp av väggen för att samla hästen och rid i samlad valfri gångart in på en stor 20 meters volt.
  11. Öka gångarten på öppna delen av volten.
  12. Ta hjälp av väggen för att samla hästen och rid i samlad valfri gångart (B)

5. Galoppökning på långsidan

Galoppökningar på långsidan är en bra övning att lägga in i sin uppvärmning. Det får hästen att lyssna på hjälperna och tänja på galoppsprångens längd.

Syfte:

Syftet med galoppökningarna på långsidan är att hästen ska få möjlighet att galoppera och sträcka på hela kroppen, bli varm och öka kroppstemperaturen för att minska risken för skador, känna av registret på galoppsprångets längd, skapa framåtbjudning.

Utförande:

  1. Galoppera lite innanför fyrkansspåret för att försäkra dig om att hästen inte trycker ut ytterbogen.
  2. Öka galoppsprångets längd på långsidorna.
  3. Checka av så att hästen lyssnar på dig med hjälp av en halvhalt vid behov.
  4. Se till att hästen inte tappar galoppen och bjudningen i hörnet, hästen kan lätt ”bromsa av väggen” i hörnen. Håll om med skänklarna och rid i hörnen för att motverka detta.
  5. Vid C lägger du en 15 meters volt i samlad galopp. Kom ihåg att ta med hästens yttersida genom att hålla om med ytterskänkel.
  6. Gör en tydlig övergång när du kommer ur volten och öka galoppen genom att lägga fram handen något på hästens hals, fortfarande med kontakt i bettet. Tryck till lätt med skänkeln för att förtydliga signalen om att hästen ska gå framåt.

6. Serpentinbågar för mjukare sidor

Serpentinbågar är en bra övning att ha i början av ett ridpass. De stora bågarna låter hästen jobba igenom kroppen samtidigt som den får upp värmen.

Syfte:

Av serpentinbågar lär sig ryttaren att planera sin ridning, sitta på rätt sittben, svänga och forma hästens innersida samt använda sin ytterskänkel. Övningen går att anpassa efter ryttarens kapacitet och förmåga, medans hästen får upp värmen och formas för innerskänkel.

Utförande:

  1. Börja med att rida längst med fyrkantspåret (på bilden ser vi vänster varv)
  2. Rid igenom hörnet efter kortsidan och förbered dig på att vända in när du kommer ut på långsidan (K).
  3. Vänd in hästen och sikta in dig på att rida ut mellan bokstäverna på andra långsidan (B & F).
  4. Om du rider lätt, kom ihåg att sitta om till rätt sittben.
  5. Innan du kommer till andra långsidan, bokstäverna (B & F) och väggen formar du hästen för nya innerskänkeln för att få till en fin båge.
  6. Upprepa sedan tills du ridit igenom önskat antal bågar.
  7. Upprepa i båda varven.

Mer övningar:

Vill du läsa mer om grunderna i ridning? Här kan du läsa mer om grunderna, säkerhet och vanliga misstag.

Stärka hästens bakdel

Hoppning

Dressyr

Beteende/Lydnad

Longering

Utomhus

Nybörjare

Felice

Mitt namn är Felice Thuresson och jag har startat den här bloggen för att hjälpa dig med dina hästrelaterade frågor. Hoppas du finner mitt inlägg till någon hjälp & tack för ditt besök!

Nyligen Tillagda Inlägg