Hur Långt Ska Ett Ridpass Vara?


Vad är för mycket och vad är för lite tid att lägga i sadeln? Hur långt ska ett ridpass egentligen vara? Det finns tyvärr inget konkret svar på frågan, eftersom alla ekipage har olika förutsättningar. En unghäst, gammal häst eller en otränad häst behöver inte ridas lika länge som en tävlingshäst i god kondition.

Hur långt ett ridpass ska vara varierar beroende på vad målet med ridpasset är samt vilka förutsättningar häst och ryttare har.

En lämplig genomsnittstid på ett ridpass för en tävlingshäst är ungefär 45-60 minuter (varav ca 15-20 minuter är intensivt arbete) och för en unghäst eller otränad häst ungefär 30-45 minuter (varav ca 5-15 minuter är intensivt arbete), beroende på hästens fysiska kapacitet, dagsform och mål.

När jag inte trimmar mina hästar i ridhuset kan jag rida ut, jogga, rida galoppintervaller eller träna för tränare, då ser uppläggen annorlunda ut och även tiden i sadel.

Det är viktigt att tänka på helheten när man planerar ett ridpass, speciellt om man har ett tydligt mål med sin ridning. Om du planerar att tävla med din häst kan det vara bra att göra:

  • Årsplanering,
  • Halvårsplanering,
  • Månadsplanering
  • Veckoplanering
  • Ridpass

För att kunna planera dina ridpass och på så vis få ut så mycket som möjligt av dem. Här kan du läsa mer om hur mycket motion en häst behöver.

Planera För Att Lyckas Med Ridningen

Det är viktigt att planera ridpass efter de mål man har med sin ridning och sin häst. Du kan därför ställa dig några frågor i samband med att du planerar dina ridpass:

  • Vad är mina styrkor i sadeln?
  • Vad är mina och hästens svagheter? Vad behöver vi träna mer på?
  • Hur många dagar i veckan vill och kan jag rida min häst?
  • Vad krävs för att jag ska ta mig dit jag vill i min ridning?

Inför varje ridpass är det bra att ställa sig följande frågor:

  • Vad är målet med dagens ridpass, hur ska det kännas när jag sitter av idag?
  • Hur ska jag få det att kännas så? Vilka övningar kan jag använda mig av för att uppnå den känslan?
  • Vad gör jag om min första övning inte fungerar? Hur hanterar jag motgångar?

När du har svarat på dessa frågor är det lättare att få en förståelse för hur lång tid dina ridpass kommer att ta.

Veckoupplägg

Olika ridpass kräver olika mycket tid. Det kan därför vara bra att planera sin vecka i förtid, för att få ridpassen att fungerar bra i kombination med varandra, få variation i ridningen, återhämtning både psykiskt och fysiskt samt för att få ihop vardagspuzzlet.

Här kommer ett förslag på ett veckoupplägg samt hur mycket tid de olika aktiviteterna förväntas ta.

Måndag: (ca 45 minuter ridning) Trimma på banan, små hinder, fokus lydnad och stärka bakdelen.

Tisdag: (ca 60 minuter ridning) Galoppintervaller ute, låta hästen sträcka på benen och få upp flåset.

Onsdag: (ca 30-60 minuter ridning) Skritta ut/vila

Torsdag: (ca 60 minuters ridning) Hoppträning/banhoppning

Fredag: (ca 45 minuters ridning) Jogga och jobba på att flytta undan skänkeln i en låg och avslappnad form. Sträcka på kroppen och jogga bort eventuell träningsvärk från dagen innan. Går att göra både ute och i ridhus/ridbana.

Lördag: (ca 45 minuters ridning) Trimma med eller utan små hinder/ Dressyr. Jobba övergångar, lydnad och kvickhet.

Söndag: Tävling

Ridpassets Längd

Som vi konstaterat tar alla ridpass olika lång tid beroende på:

  • Hästens och ryttarens fysiska förutsättningar
  • Målet med ridpasset
  • Hur resterande ridpass ser ut under veckan

För att kunna planera ett ridpass kommer här en mall, med alla delar som du behöver ha med för att få ut så mycket som möjligt av din tid i sadeln.

Uppvärmning: ca 20-30 minuter, rid i båda varen på stora spår för att se till att både muskulatur och senor är uppvärmda.

Arbete: Tiden på arbetet varierar, känn efter när hästen är trött och driv den inte för långt över gränsen. Se till att avsluta med en positiv erfarenhet även om ni inte kommer hela vägen i mål.

Nedvarvning: Ca 10 minuter för att bli av med mjölksyra, vilket är bra för återhämtningen. Skritta av utomhus för att ge en positiv känsla och avslut.

Skritt

Börja alltid dina ridpass med att skritta på längre tygel för att hästen ska ha möjlighet att sträcka på huvud, hals och komma igång. Rid kravlöst med se gärna till att ha en viss kvickhet i skritten redan från uppsittning.

Plocka sedan upp tygeln och arbeta på större spår, fyrkanten, stora volter, och diagonaler innan du joggar igång.

När du värmt upp hästen i skritt, trav och galopp kan du återgå till skritten för att arbeta hästen i skritt. Då kan du plocka upp tyglarna och börja jobba med till exempel skänkelvikningar. Skrittarbete är ett effektivt sätt att stärka hästens galopp och bakben. Här kan du läsa mer om övningar som stärker hästens bakdel.

Trav

När du börjar trava din häst för första gången i ridpasset ska det fortfarande ses som uppvärmning och bör därför göras i lättridning för att avlasta hästens rygg. Här kan du läsa mer om hur och varför du ska rida lätt.

Rid tydliga hörnpasseringar, lite innanför fyrkantsspåret och diagonaler. Succesivt kan du börja reglera hästens tempo genom tempoväxlingar och övergångar mellan skritt och trav, trav och skritt samt halt.

Galopp

Börja din galopp med lätt sits, för att låta hästen sträcka på benen och galoppera framåt samt för att avlasta hästens rygg. Syftet med galoppen under uppvärmningen är ännu bara att bli varm och komma igång, innan vi går över till arbetet.

Om du upplever att din häst har dålig framåtbjudning kan det vara bra att galoppera den ordentligt framåt, du kan behöva hjälpa den att komma igång inför arbetsdelen.

Här kan du läsa om hur du får din häst piggare.

Här kan du läsa om hur du gör korrekta galoppfattningar.

Arbete

Själva arbetet under ridpasset varierar beroende på vad ekipaget vill träna på. Alla hästar och ryttare har olika styrkor och svagheter, därför har jag här samlat flera artiklar med tips på vad du kan träna på under ditt nästa ridpass.

Klicka på länken för att läsa hela artikel. (Psst, du kan även spara artiklarna på din hemskräm i telefonen för att ta fram inför nästa ridpass)

Stärka hästens bakdel

Hoppning

Dressyr

Beteende/Lydnad

Nedvarvning

Efter att ni arbetet på dagens fokusområde är det dags för nedvarvning. Nedvarvningen har positiva effekter på ryttare, häst och utveckling både fysiskt och psykiskt och bör därför inte skyndas igenom.

Se nedvarvningen som ett tillfälle att både jogga ur din häst slaggprodukter och på så vis förbättra återhämtningen och minska risken för träningsvärk, men också som en möjlighet att stärka eran relation.

Under nedvarvningen är det viktigt att bygga upp en positiv känsla, så att hästen förknippar ridningen med någonting roligt som den ser fram emot att göra igen. Få din häst att känna sig som världens bästa häst, oavsett om ni tog er hela vägen i mål eller bara en bit på vägen. En arbetsvillig häst är den hästen du kommer komma längst med och ha roligast med på vägen.

Avsluta gärna med att skritta av på långa tyglar ute i naturen. Knäpp gärna upp sadelgjorden ett hål och låt hästen andas och njuta av att vara häst.

Felice

Mitt namn är Felice Thuresson och jag har startat den här bloggen för att hjälpa dig med dina hästrelaterade frågor. Hoppas du finner mitt inlägg till någon hjälp & tack för ditt besök!

Nyligen Tillagda Inlägg

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]